Terdapat ralat dalam alat ini

Sabtu, 15 Januari 2011

Rumah Bugis

-Rumah Bugis-


Rumah bugis memiliki keunikan tersendiri, dibandingkan dengan rumah panggung dari suku yang lain( Sumatera dan Kalimantan ). Bentuknya biasanya memanjang ke belakang, dengan tambahan disamping/ditepi bangunan utama dan bahagian depan
[orang bugis menyebutnya lego - lego].

Bagaimana sebenarnya struktur khas rumah bugis ini ?.
Berikut adalah bahagian - bahagian utamanya :
1. Tiang utama ( alliri ). Biasanya terdiri dari 4 batang setiap barisnya. jumlahnya tergantung jumlah ruangan yang akan dibuat. tetapi pada umumnya, terdiri dari 3 / 4 baris alliri. Jadi jumlahnya ada 12 batang alliri.

2. Fadongko’, iaitu bahagian yang bertugas sebagai penyambung dari alliri di setiap barisnya.

3. Fattoppo, iaitu bahagian yang bertugas sebagai pengait paling atas dari alliri paling tengah tiap barisnya.


Mengapa orang bugis suka dengan struktur rumah yang memiliki kolong ( bawah rumah)?
Kononnya,sebelum islam masuk ke tanah bugis ( tana ugi’ ), orang bugis memiliki kepercayaan bahwa alam semesta ini terdiri atas 3 bahagian, bahagian atas ( botting langi ), bahagian tengah ( alang tengnga ) dan bahagian bawah ( paratiwi ). Mungkin itulah yang mengilhami orang bugis untuk embuat struktur rumah seperti itu terutama yang tinggal di perkampunga.
Orang bugis Lebih suka dengan struktur rumah yang tinggi. Mengapa saya suka ? kerana saya orang bugis. -hehe- . Sebenarnya bukan kerana itu, tetapi lebih kepada faktor keamanan dan kenyamanan. Aman, kerana binatang buas seperti ular tidak dapat naik ke atas - kebanyakan rumah di perkampung tingginya 2 meter dari tanah -.
Nyaman, faktor pengudaraan.Kerana pengaliran udara agak baik pada kedudukan yang sedikit tinggi.Angin bertiup sepoi-sepoi, walaupun udara panas.. - Dek syiling/wong rumahnya tinggi-


Bahagian - bahagian dari rumah bugis ini sebagai berikut :
1. Rakkeang, adalah bahagian diatas langit - langit ( eternit ) syiling rumah. Dahulu biasanya digunakan untuk menyimpan padi yang baru di dituai/panen.

2. Ale Bola, adalah bahagian tengah rumah.Yakni,ruang tempat dimana kita tinggal. Pada ale bola ini, ada titik central-titik pusat- dinamakan pusat rumah ( posi’ bola ).

3. Awa bola, adalah bahagian di bawah rumah, antara lantai rumah dengan tanah juga disebut bawah kolong.


Yang lebih menarik sebenarnya dari struktur rumah bugis ini adalah rumah ini dapat berdiri/dibangunkan walau tanpa perlu satu PAKU pun.Hanya dengan menggunakan kayu.
IBARAT MEMASANG PUZZLE.
Dan uniknya lagi adalah rumah ini dapat di angkat / dipindah randahkan..
simple + unik kan..
-hehe-





Sumber: http://buginese.blogspot.com/

Tiada ulasan: