Terdapat ralat dalam alat ini

Rabu, 16 Mac 2011

Adat perkahwinan Bugis



سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Melihat gambar perkahwinan saudara ku yang berlangsung di Makassar ,sulawesi selatan.Menghairahkan aku untuk berkongsi sedikit perkongsian berkaitan perkahwinan suku kaum bugis.perkongsian yang aku sampaikan adalah pengalaman saya sendiri yang sudah dibiasakan dengan majlis ini.Ditambah dengan pertanyaan-pertanyaan saya dengan beberapa orang-orang lama.
-SKEMA NYA SAYA KAN- hahahaha . Mari kita sama-sama mengenali dan mendampingi adat perkahwinan suku kaum bugis ini.



Masyarakat Melayu yang beragama Islam akan mengadakan adat merisik dan meminang.Walau bagaimanapun bagi kaum Bugis,TIADA adat pertunangan.Bagi mereka, yang paling penting ialah hari pernikahan. Ibu bapa kaum Bugis beranggapan bahawa pertunangan boleh menimbulkan fitnah dan syak di kalangan masyarakat. Hal ini timbul kerana tempoh pertunangan yang lama memungkinkan fitnah dan syak.Walaupun begitu terdapat majlis yang menyerupai adat bertunang, tetapi masyarakat Bugis tidak menganggapnya sebagai adat bertunang. Majlis ini digelar ?men?drek doik? yang membawa maksud ?naik duit?.

MAPENDREK DOIK aka naik duit (membawa wang hantaran) :
Dalam majlis ini, pihak lelaki akan membawa wang hantaran yang telah ditetapkan semasa meminang. Sebilangan besar daripada keluarga pihak perempuan akan menerima kesemua wang hantaran dan selebihnya hanya menerima sebahagian sahaja. Oleh yang demikian, semasa dulang hantaran diberikan ketika majlis pernikahan, dulang wang hantaran sekadar simbolik sahaja,kerana wang hantaran telah pun diserahkan kepada pihak perempuan untuk menampung kos perbelanjaan majlis persandingan.


Undangan perkahwinan :
Sudah menjadi kebiasaan kaum bugis mengundang orang ramai menggunakan khidmat dua orang wanita untuk memanggil.MEMANGGIL adalah cara yang menjadi kebiasaan kaum bugis.Dengan membawa dulang berisi rokok/gula-gula,dibalut dengan kain.Walau pelbagai alternatif lain seperti jemputan melaui FB,kad undangan,Memanggil masih diamalkan sehinggah hari ini.

MALAM MAPPACI :
Malam mappaci atau lebih dikenali sebagai malam berinai.Dilakukan pada malam sebelum hari nikah keesokkan hari nya.Hanya dilakukan di rumah pengantin perempuan dan malam mappaci adalah malam untuk pengantin perempuan sahaja.


Pelamin adat bugis
Rangka diperbuat daripada buluh dan dihias dengan kain berwarna-warni..
meriah nya.....


 Eh.. Nie plak pelamin adat bugis yang agak dimodenkan sikit.. erm~
oohhhh yah.. sentuhan dari saya.. hehe



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
bahan2 untuk mengadakan upacara mapacci dan maksudya:
1)kain 11 helai sutera bugis : untuk golongan bangsawan yang memberi maksud
penghormatan kepada bakal pengatin dan menunjukkan orang
bugis mempunyai harga diri yang tinggi.
2)Daun pisang : mmberi maksud kesinambungan.Melalui perkahwinan boleh mngeratkan
silaturrahim dan boleh membesarkan keluarga dgn pertambahan zuriat.
3)daun nangka : memberi maksud orang bugis sentiasa berusaha, bercita2 tinggi.
4)Beras : memberi maksud ahli keluarga mendoakan bakal pengantin akan hidup bahagia.
5)Lilin : memberi keterangan kpd khidupan baru untuk bakal pengantin
6)Daun inai : kesucian


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




Balasuji :
Sebuah kotak yang diperbuat dari bambu.Bilangan dinding nya harus nombor ganjil dan bukan nya genap.Makna nya,harus 5 atau 7.BALASUJI tu akan di isi dengan gula merah /gula melaka , ubi kayu , nenas , tebu , nangka , kelapa muda setandan , kelapa tua seiji , ikan kering , kulit kayu manis , pisang setandan.Barangan ini semua kaan dilitupi kain putih 2 meter.BALASUJI ini akan dibawa oleh pengantin lelaki ke rumah pengantin perempuan.Tetapi, tidak semua kaum akan memperbuat seperti ini.Mengikut kepercayaan sub2 kaum itu sendiri. ( semacam je kan - uhuk!- )
gambar balasuji tu,tidak dapat saya nak kongsikan sebab nya.. tidak terlintas pula untuk memorikan nya walau pun selalu sangat melihat benda tuh.. HEHE



MAJLIS PERSANDINGAN :
Majlis persandingan sepertinya sudah menjadi kemestian bagi suku kaum bugis.Majlis Tidak dibiarkan hambar kerana kemeriahan penting bagi suku kaum ini.Pihak pengantin lelaki juga akan menyarungkan cincin sebagai tanda ikatan sebelum tiba majlis pernikahan yang berlangsung selepas tiga hingga tujuh hari setelah majlis naik duit. Selepas majlis ini, kemeriahan di rumah kedua-dua mempelai akan berterusan dan ramai keluarga dari jauh yang akan datang terutama dari Sulawesi.Kedatangan kaum kerabat mereka akan meriuhkan suasana perkahwinan tersebut.

Perkahwinan/persandingan selalunya akan diadakn di luar rumah.SARAPO atau khemah kahwin adalah tempat dimana perksandingan ini akan diadakan.Sarapo diperbuat dari bambu yang didirikan menjadi sebuah khemah yang besar.Proses membina sarapo ini selalu nya akan dibuat seminggu sebelum majlis.Dan akan diusahakn oleh ahli keluarga , saudara mara , kawan-kawan , dan jiran tetangga.semangat keKITAan sangat dititik beratkann dalam kaum bugis.Segala kerja dilakukan bersama-sama.Di bahagian dapur juga begitu,segala aktiviti masak memasak akan dilaksanakan sesama mereka.sangat-sangat kerjasama.Jarang sesuatu majlis perkahwinan bugis akan mengambil catering,kerana segala aktiviti ini akan dilakukan bersama-sama yang diketui oleh seorang tukang masak yang agak arif~

Majlis akan bermula pada sebelah petang bermula jam2 petang sehingga 12 malam.RAJA SEHARI sangat-sangat!.. -HAHA- Apa pon,jangka waktu majlis bergantung pada keputusan tuan rumah untuk melaksanakan majlis itu dalam waktu yang bagaimana.

Malam sanding,adalah malam yang sangat-sangat meriah.Rata-rata perkahwinan bugis akan mengundang live band untuk menghiburkan penonton dan jemputan.Yang sadis nya,singer2 nye tuh tersangat-sangat lah seksi. - HUHUHU-
Macam-macam akan disaksikan pada malam persandingan.Sesiapa yang rasa nak tahu,kena lah menghadiri majlis tuh.Baru lah anda tahu bagaimana keadaan nya. -HUHU-


Tempayan atau aper (TEMPAT SOLO) .Tetamu akan memasukkan sumbangan berupa duit atau pun cek yang boleh di cash kan kedalam tempayan ini.tempayan ini diletakkan di atas pelamin.Selepas itu tetamu akan bersalaman dengan pengantin , makan sambil berhibur dan akan pulang.











....................................................

Mari kita layan keadaan majlis yang berlangsung di Enrekang,sulawesi selatan yang penuh dengat adat.

....................................................




- Pengantin disambut dengan tarian bugis -


- Disambut dengan tikar mengkuang , bukan kapet merah- HIHI


- Perasan atau x,siap ada simpul ikatan lagi antara pengantin lelaki dengan my grandmother tuh-
Tak tau la apa simbolik nya..
-uhuk-



-Posing-posing time-
Sangat-sangat tradisional.. LuV it !!!!



Cewek-cewek bugis memakai baju adat
-suka hati nampaknya pakcik ku ni-
HEHE













p/s :
-Kalau dilihat banyak kelemahan yang rasa nya boleh diperbaiki dalam melaksanakan majlis kahwin adat bugis ini.
-Mana adat yang agak jauh bersimpang di jalan lurusNYA,rasa nya tidak perlu dilaksanakan lagi.
-Kadang,bila kami generasi muda menegur sesuatu yang agak tidak baik... berjela-jela penjelasan yang akan diberikan.
-sebagai seorang lelaki bugis yang agak bugis ini , mengharapkan adat bugis akan terpelihara.Asal saja adat itu tidak menyimpang dari syariat islam.Kalau bukan kita yang membetulkan,siapa lagi kan??
- PEACE yah !..
-SAYA MAHU PAKAI MACAM NI JUGAK NANTI.. ^_^v

7 ulasan:

ciciey berkata...

si0knya..mcm tem kakak c dana khawin ja ku tg0k..hehehehe...
stiap kaum ada adat yg b'beza2..hehe..2 la yg si0knya..=)

bobiedanbad berkata...

hahaha...terus terkenang balik time kawin..aku pun ada pakai baju ni juga..

elnino moona berkata...

sangat suka.. unik!.. aku suka pelamin malam mappaci itu..
nnt kawen mo pkai camni jugak.. tp kalu tarian adat bugis tu d mana mo dapat?..huhu

LUNA LANUN berkata...

pakaian untuk pelayan-pelayan wanita semasa di meja hidangan dipanggil, BAJU BODO', hik3...

Cik LuLu berkata...

wah... Sy berketurunan bugis tp kurg arif bkaitan adat kaum sndri.. nice info.. ^^

Tanpa Nama berkata...

sgt bagus..sy juga akn memilih tema n adat perkahwinan ini apabila bkahwin kelak..insyaAllah..bugis is my life..;-)

Tanpa Nama berkata...

Salam,
saya nak mintak izin copy gambar adat perkahwinan bugis ni untuk buat bunting customer saya..saya cari xjumpa yang berkenan..kalau tuan bagi saya copy..sila reply dalam email saya ye..tq

ideadxign@gmail.com