Terdapat ralat dalam alat ini

Rabu, 11 Mei 2011

SATU KUKU SEKANDANG BABI




Berkata Saidatina Aisyah bermaksud:
Sepuluh perkara dikira sebagai fitrah iaitu memotong misai, memelihara janggut, bersugi, memasukkan air ke hidung, memotong kuku, membasuh sendi-sendi, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari-ari, bersuci dengan air (beristinja), berkata Zakaria: Aku lupa yang ke-10 kecuali berkumur. (Riwayat Muslim).



بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum wbt..
Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang dosanya sama seperti memelihara sekandang babi.Bayangkan jika kesemua jari kita menyimpan kuku yang panjang , Bayangkan lah dosa yang kita telah tanggung untuk pemeliharaan itu.
Kesimpulannya,jangan biar kuku kita panjang.. HEHE




Jangan ada niat untuk memanjangkan kuku walau 1mm atau pun jari kelingking.Sebagai kit aumat islam amatlah tidak sesuai dan tidak baik.Kenapa??
Bayangkan lah jari jemari yang kita gunakan untuk beristinjak itu.. 
Yakin anda yang segala kekotoran yang terselit-selit itu sudah dibersihkan???



Kuku panjang juga mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia iaitu E-COLI.Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun dengan mencucinya dengan sabun.
Hakikatnya, mungkin ramai yang faham bahaya E.Coli, iaitu sejenis kuman yang mengeluarkan toksin dan boleh mengundang gejala keracunan apabila berlaku pemindahannya daripada proses pembuangan najis. E.Coli dikaitkan sebagai bakteria penunjuk najis, manakala E.Coli 0157 adalah EHEC (Entero Heamoragic E.Coli).

Oleh itu.. Pendek-pendek kan lah kuku jari anda..

Nak tahu macam mana adab memotong kuku menurut islam????





4 ulasan:

Shahiraa Aqilah berkata...

salam.
bkn satu kuku skandang babi? eh. sori2 kalau salah.~

dy Rahman berkata...

shahirah.. yupz.. saya silap.. terima kasih yah..

THE LEKAT LEKIT STORY berkata...

ada juga terbaca artikel berkenaan kuku panjang ni di katakan akan menjadikan anak2 lembab & bodoh jika seorang ibu memasak menggunakan tangan yg jarinya berkuku panjang. Lupa2 igt.. tp mcm tu la infonya

dy Rahman berkata...

THE LEKAT LEKIT :
dy pun ingt2 lupa berkaitan tuh.. pnh trbca juga psl tuh.sbb tuh wanita sgt x dglakkan panjang kuku sebab mereka yang akan mnydiakan makanan.pnyediaan tuh,brhubung kait dgn kuku tuh.
kuman E-COLI?? mungkin kah berkaitan??..