Ahad, 8 Mei 2011

Review Film : Filem Tanda Tanya,Filem KEAGAMAAN yang difatwa HARAM (Majlis ugama Indonesia)




“Saya pilih tempat di Semarang. Alasannya, karena di sana ada lima agama, tapi tidak pernah terjadi penusukan terhadap orang-orang agama. Ini sebuah film yang menceritakan kegelisahan saya dan masyarakat Indonesia pada umumnya, Saya pribadi dan temen-temen yang ada di sini ingin berstatmen dalam bentuk film,” tukas Hanung saat syukuran dan Prescon pembuatan film ? 





Tajuk Filem : 
 ?


Pengarah :
 Hanung Bramantyo. 


Genre : 
Keagamaan


Pelakon :
Revalina s teemat , Reza Rahadian , agus kuncoradi , endhita , hengky solaiman , deddy sutomo , david chalik , glenn fredly , Rio Dewanto. 

Sinopsis :
‘Tanda Tanya’ bukanlah tajuk Filem , namun Hanung menghidangkan pelbagai kisah dalam filem barunya ini, dengan `harapan penonton lah yang akan  memberikan tajuk pada tajuk tepat bagi filemnya nanti.

Mengambil masa pengambaraan selama 20 hari bertempat di kota semarang ,Jawa Tengah . Tanda Tanya mula ditayangkan pada april 2011 yang lalu.





Antara beberapa sebab pengHARAMan Filem ? :

Muslimah menjadi katolik hanya kerana poligami.Isu yang dibangkitkan seolah-olah membawa kepada pandangan negatif terhadap poligami dalam islam.
Murtad disebabkan poligami ? Sebuah kisah seorang wanita muslimah yang memutuskan bercerai dengan suaminya (poligami).




Seorang pelakon Muslim rela memegang wakta sebagai Yesus
Hanya kerana kegagalan menjadi bintang ternama dengan watak utama dia rela menggadaikan akidahnya ? Seorang muslim yang akhirnya rela menentang hati nuraninya dan keimanannya dengan menerima tawaran lakonan ini untuk berperanan sebagai Yesus Kristus dalam sebuah drama paskah sebuah gereja Katolik.



Muslimah bertudung melakonkan watak dengan berlakon di lokasi tempat yang tidak selamat.
Kejadian yang banyak dikehidupan seharian dimana seseorang bekerja ditempat yang tidak halal. Dikisahkan dalam  himpitan ekonomi seorang musliman rela bekerja pada sebuah rumah makan yang menyediakan menu tak halal (daging babi). Meski penggunaan seluruh peralatan masak antara yang halal dan tidak halal dipisahkan secara jelas, tetap merupakan sebuah pilihan yang berisiko untuk seorang wanita muslimah.

Untuk sebab dan musabab lain dengan lebih terperici,kLik siNi




Bagi mereka yang berminat untuk melihat sendiri perjalanan cerita dalam Filem ? ini,boleh lah mengikuti nya seperti dibawah :



Nak lagi??? kita tunggu... HEHE


Tiada ulasan: