Terdapat ralat dalam alat ini

Jumaat, 29 April 2011

Saya Kawan Dia , Dia tU Kawan pada Kawan saya..


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kalau banyak kawan dan disanjung tapi Allah benci , tak guna…
macam Firaun, Haman dan Qarun

Kalau tak banyak kawan, dikeji, dihina tapi Allah sayang , Alhamdulillah… 
Macam nabi Isa danNabi2 yg lain

Kalau banyak kawan, disanjung dan Allah juga sayang, Subhanalllah… 
Macam Nabi kita, Nabi Muhammad saw

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum wbt..

Time dok buat entry nie.. dok depan laptop dalam opis sambil lepas makan maggie.. Syukur lah dapat juga makan.. Hutak dalam keadaan yang agak tidak terkawal..
so,paham lah sudah kenapa saya makan maggie jak kan.. sebab saya memang nak makan..
Makna nya.. Macam-macam akan tertaip dan akan terjadi dalam entry ini..
Sebab aqal dalam badan saya tidak sebati..
so,Ku sarankan sebelum baca entry ini.. Baik sebelum tuh anda baca 
بسم الله الرحمن الرحيم


Nak berbicara soal Kawan.. APA ITU KAWAN???

Apa itu kawan? Apa itu kawan baik? Apa itu kawan sejati?

Dan apa itu kawan istimewa/kekasih?


Ada org lebih pentingkan kawan dari kekasih..

Ada org lebih pentingkan kawan dari mak bapa..

Ada org lebih pentingkan kawan dari dirinya sendiri..
Dan ada yang berkata “biar putus cinta, jgn putus kawan”




________________________________________________
kata mak,
KAWAN tu ibarat lebah,habis madu sepah dibuang.......

kata abah,
KAWAN tu umpama bunga ros, dipandang cantik dipegang sakit......

kata atuk,
KAWAN tu seperti air, terus me ngalir.....

kata nenek,
KAWAN tu bak bulan, dipuja dan disanjung tp nun jauh di sana ....

kata sedara,
kawan tu mcm makanan, kawan makan kawan!!

kata abang,
KAWAN tu seperti lembu, me ngikut saje ape dikata..

kata kakak,
KAWAN tu tak ubah macam durian, bau je busuk tp sedap dimakan..

kata adik,
KAWAN tu macam biskut, sekejap ade sekejap takdaq..
Tak kira lah kata sesiapa pun.. Sebab nya siapa-siapa akan kata macam tuh..
________________________________________________



kata dy Rahman plak??
kawan ku tuh tak kisahlah macam mana sekalipun.. Sebab aku bukan siapa-siapa nak demand kawan dengan sesiapa pun.. harus sedar diri !
walaupun dia IBARAt LEBAH, UMPAMA BUNGA ROS, SEPERTI AIR, BAK
BULAN, SEPERTI LEMBU, TAK UBAH MACAM DURIAN & MACAM BISKUT!!!

dia tetap kawan.. Sebab kenyataan nya memang semuanya akan jadi satu..
jadi lebah.. jadi bunga.. jadi air.. jadi bulan.. jadi lembu.. jadi durian.. jadi biskut..

walaupun kita punya kekasih, tapi kawan tetap paling setia.

walaupun kita punya harta yg banyak,teman tetap paling berharga.
(xde list quotation price dalam berkawan nie)



Dalam persahabatan juga perlukan kejujuran.. kejujuran dalam persahabatan yang umpamanya..
"seekor semut hitam yang berada di atas batu hitam pada waktu malam yang pekat di dalam gua yang gelap sedang menari-nari"



Samaada kawan , ataupun rakan , ataupun sahabat.. 
Dia tetap satu maksud dan pengertian yang agak sama.
keperluan antara satu sama yang lain. Bagi dy, sesiapa saja adalah kawan kita. Yakni orang yang baru kita jumpa itu jugak adalah kawan kita walau x dilafazkan secara ijab yang dia tuh kawan kita.Tapi dalam konteks diri dan dalaman diri.. Bila kita berjumpa atau bertemu dengan seseorang makna nya kita akan belajar sesuatu yang baru tentang diri kita sendiri. Belajar memperbaiki , belajar ego , belajar dan belajar lagi dari orang yang baru kita ketemu atau pun kenal. Tak percaya ??? Percaya lah...
So.. Kadang kita tak leh jugak nak salahkan kawan kita bila dia tak buat cara berkawan seperti sebelum-sebelum nya..
sedar kah kita yang kita pun sama??.. Kita punya ramai kawan.. dikelilingi oleh ramai kawan dari banyak jenis kawan yang berbeza.. begitu juga dengan kawan kita.. kalau rasa nak kawan kita ada sentiasa pada kita.. Tanya diri sendiri.. Adakah aku selalu ada tika dia perlukan aku??
Kita tidak pernah akan memenuhi segala kehendak kawan kita.. sebab kudrat kita tidak setinggi mana..
begitu juga dengan kawan kita.. Jangan diharap yang tinggi kalau diri sendiri pun tak tinggi mana..
maksud dy,kemampuan dan kehendak dan keperluan.. HEHE
Makna nya,jangan mengharap kawan baik pada kita sebab kita belum tentu baik pada kawan kita sendiri..
Buat yang terbaik , jadi kawan akan rasa dihargai dan akan....... Buat baik juga!.. hehe
satu jangan korang lupa.. MUSUH korang tuh adalah kawan dalam tapok-tapok..
tapok-tapok itu maksudnya sembunyi-sembunyi.. HEHE
DIA juga banyak menyumbang pada perubahan kamu.. Itu KAWAN..

Kawan yang sebenar adalah kawan yang memberitahu kita kekurangan dan keburukan kita dan bersedia membantu kita memperbaiki diri dengan komen2 yg konstruktif..
Paling penting, kawan yang sentiasa membawa kita mengingati padaNYA..

Cukup sudah kemerepekkan saya dikala hutak sedang tidak stabil..
Entry diatas kutujukan kepada diriku sendiri terutama nya.. Agar sentiasa muhasabah diri yang aku bukan seorang saja kawan pada kawan aku di dunia ini.. HEHE


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalammualaikum dy....walaupun aku jarang berborak uda dgn mu d dalam fb..tapi kamu ada dalam senarai hati ku sebagai kawan...insyaALLAH aku akan kembali selepas aku uruskan satu hal..maafkan aku juga kalau kamu rasa yang kamu bukan kawan aku.tapi sejujurnya saat kamu dan aku mula berkenal;an dalam fb dan berorak-borak.aku tahu...bahawa saat itu aku sudah ketemu seorang lagi kawan baru...dan orang itu ialah kamu....
hoho (^OO^) woha!!

Nur Adibah Kamarul Baharin berkata...

Kawan Ibarat Cermin Kepada kita... Macamana Kawan Kita, Macam Tu lah Kita. Kalo Baik Kawan Tu, Baiklah Kita Tapi Kalo Sebaliknya, Kita Pun sama.. Jdi Mcmana pun Kawan tu sifat & Perangainya, kt kena trima seadanya... Baik buruk dia sbb kt pn x smpurna tp kna brhati2.. kalo kawan yg bwa pngaruh yg negatif, jauhkan sifat tu & sling tgur menegur utk kbaikan sma2... tp kalo bwa yg positf, kna slalu ikt & sma2 muhasabah diri balik.. InsyaALLAH... Hehehe~