Terdapat ralat dalam alat ini

Selasa, 26 April 2011

BEN ASHAARI KENANG MASA SEKOLAH


بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum wbt..
Sangat teruja dengan segmen nie... sebab nya,menarik dy untuk bernostalgia bersama kenangan di sekolah.. Terima kasih abg ben !!!
Nak join?? kLik siNi





Dy budak yang lahir di HQE aka hospital besar queenn elizabeth,KK.
Membesar sekejap di KK dan hijrah ke bandar keningau.Tak ingat lah plak time tuh umur berapa.Kecil lagi tuh..Dy start belajar apa itu belajar dengan lebih sKema nya di tadika ABIM keningau.Tabika agama.. Dy Rindu kat ustazah-ustazah yang dok ngajaq dan selalu bagi makan bubur kacang dan minum milo.. wah !.. siok o~ leh manja-manja ngan ustazah lagi masa tuh.. Sekarang?? Tak leh dah.. Tunggu Ustazah kat rumah plak.. Amin~ HEHE

Lepas je tuh , dy sambung blajaq kat SK BANJAR.Memula nak masuk sek paling Top kat situ,tapi xde kekosongan.Cekgu tuh jahat tak mau trima dy. HUHU.. Cari punya cari,akhirnya SK BANJAR jadi tempat belajar dy.Bayangkan keadaan sekolah tuh dulu.Sekolah tuh hanya ada beberapa buah kelas.. setiap kelas tuh hanya dipisahkan dengan tempekan dinding tengah.. makna nya, kalau dok tunduk bawah kerusi.. leh lah tengok kaki2 pelajar kelas sebelah!.. Kekadang suka tengok bawah sebab nampak yang tak sepatut nya di tengok!.. HAHA.. itu zaman budak2.. dosa tuh.. nasib tak baligh lagi.. Sebelah kiri plak hutan belantara tanpa ada satu tiang dawai pun memisahkan.yang menggondolkan dan menjahanamkan pokok2 itu,x perlu nak guna jentera.Pelajar2 tuh pun dah cukup.. HAHA.. 
Daif kan sek dy??.. sekolah kampung-kampung, tapi itulah tempat aku memulakan pencarian ilmu.. 
Dy sangat2 menghargai !!

Tepi depan belakang sekolah tuh hutan.. Makna nya, setiap kali waktu rehat permainan kami2 nie adalah bubut-bubut , main getah.. tapok2 , main biji getah , dan main tarzan !.. HAHAHA... 
Kat sekolah dy ada tali tarzan juntai2 tuh.. Tak kesah lah hang besar mana pun,x kan putus wei !.. Satu yang best tentang sek dy.. tiap kali hujan , padang bola mesti akan banjir.. sebab tuh nama sekolah saya SK BANJAR. berkaitan ek?? Xpon kan.. hehehe

Korang mesti pernah kena cocok-cocok oleh kakak2 + macik2 jururawat time sek rendah kan??
erm~ dy takut dengan jarum.. Sampai sekrang x leh nak lupa..
dy dok kelas paling depan.. makna nya budak2 Pandai lah yang dok kelas depan nie.. kunun lah.. kekekeke..
so , apa2 hal mesti kelas depan nie dulu akan merasa nikmat nya. Xkira lah apa pun.. kitaorang akan mula dulu.. termasuk berjarum !..  =.="

Tiba masa nak berjarum,macam besa.. kami budak2 baik akan berbaris mengikut ketinggian.. Yang rendah di depan , yang tinggi di belakang. Dah lurus , dah sekata dan dah sebati dalam perbarisan maka berjalan lah pasukan mengikut langkah2 tentera menuju kelas yang ada kakak2 + macik2 tukang jarum nie.. semangat nie !..

Nama dy bermula dari huruf D.. paham lah kalau kat sek kan.. Sapa nama yang dimulai dengan huruf A dialah perasmi segala nya..
Tiba masa cucuk mencucuk,yang menanti giliran nie menanti sambil mengejek.. Paham lah kan bebudak..
Sampai tiba masa dy nak berjarum.,dy jadi atlit secara tidak rasmi.. Satu sek dy putar2.. HAHAHA..
Dy rindu cikgu yang kejar2 dy masa tuh.. HEHE.. Rasa malu pun ada kalau di ingat2..

Dah diterkam,dy ngamuk xmau berjarum.Dipujuk dirayu,dibelai disayang,akhirnya dy kalah dengan godaan dan paksaan.Apa tak nya,cekgu tuh marah dy.. HUHU.. Akhirnya dengan kerelaan dy pun berjarum..
Nangis tak henti2.. Balik2 dok tengok tangan je sambil belajar tuh.. Tak cukup kat sek,kat rumah bajet manja2 lagi!.. HAHA

Time pemeriksaan GIGI !.. kejadian yang sama berlaku.. So , x yah cerita lah kan.. dah tau apa jadi kan???
pertama kali merasa apa itu gigi ditampal.. gegar2.. tapi syok plak.. HAHA..
Yang pasti,kakak2 tukang tampal dan cabut gigi lagi santekkk dari yang cocok2 tuh~.. huh~

Apa yang dy tak leh lupa sampai sekarang.. tiap kali dy G keningau mesti akan teringat dengan kawan sekelas dy.Dengan macam-macam jenis kawan.. Dengan ada kawan yang sentiasa kerasukkan.Dengan ada yang spek mata kanta tebal.. Asal petang je,sure akan rehat kejap dari belajar.Kenapa?.. Kawan yang obses terasukkan nie akan  lari teriak2 keluar kelas dan ke tengah padang berlari2 dan mengilai2..Kami2 ni lah yang dok nangis2 sebab tengok kawan kitaorang macam tuh..

Walau hanya setahun bersama,macam2 yang kitaorang buat bersama.
Jadi tarzan , main bubut-bubut , main tapok-tapok , Main hujan , main banjir. Peluk dengan sapa pun.. pergh~ Sekarang dah x leh.. pandai malu dah..Dosa tuh,bukan muhrim.. ehehehe.. 
Kedaifan keadaan tuh tidak menjadikan pembelajaran kami satu yang susah , melainkan mengajar kami apa itu BELAJAR yang sebenar nya.
Kesusahan dan kedaiffan itu banyak mengajar dy mengenal diri siapa saya sebenarnya..
KENANGAN TERINDAH
Satu yang dy kesal dan rasa bersalah dalam diri.. Dy tak ingat nama2 kawan  dy time study kat sk banjar tuh.
sorang je yang dy ingat dan mungkin takdir kami bertemu , Amy Hakim. Sekarang tinggal dalam satu kampung yang sama !..
Pada yang laIn.. dy rindu kat korang.. Lagi-lagi budak yang selalu histeria tuh.. Pengalaman tuh , Sampai bila2 dy tak kan pernah lupa.. Sedih Dan sebak lah plak.. HEHE

Darjah 2 dy berhijrah semula ke bandar Kota Kinabalu,KK.
Menuntut Ilmu di SK INANAM LAUT.
Kat sini dy lagi kurennng.. Korang pernah buat show buka seluar d hadapan satu kelas anda?? Dy pernah...
 Natijah dari nakal dok ngangkat skirt budak pompuan?? erm~ Teruk.....
Malu lah nak cerita.... Itu masa dy darjah 2 !.. Lepas dari tuh , dy berubah jadi murid yang skema dan baik.. hihi

Popular jugak time sek.. siok~ HAHAHA

Nasib Ustazah Yusni Hadir dikala aku dalam kenakalan..
Saya sayang mak angkat dy ni.. Rindu kat dia yang mengajaq di sk kodiang kedah sekarang.. ^_^

Ilmu itu pendakap.. Guru itu bagai pelita yang menerangi aqal dengan sampaian ilmu.
Terima kasih cekgu atas segala jasa dan budi yang diberikan..
Jasa mu dan pengorbananmu tiada nilai tandingya..
cikgu-cikgu 
TABIKA ABIM KENINGAU , SK BANJAR , SK INANAM LAUT , SMK INANAM..
Dady Rahman sayang anda semua !!!


Wahai guruku yang dikasihi.. engkau pelita diri ini.
Menerangi hati nurani , semoga dirahmati..
Ya Allah pelihara lah Guruku..
Agar dipimpin terus hambamu..
agar terhindar dari neraka moga dibukakan pintu syurga..
tak terbalas jasamu.. berkorban jiwa raga..
mendidik anak bangsa jadi insan berguna..
keikhlasan di hati hulur bakti dan budi..
kau penyambung warisan ilmu cahaya hati..
Ampunkan lah guruku kesilapan anak-anak mu..
ku serahkan jiwa raga ku agar terdidik nafsu liar ku..
dengan izin ALLAHU RABBI..
engkau lah guru sejati engkau bersabar mendidik kami..
moga dirimu diberkati..
datang dengan harapan.. pulang bawa kejayaan..
Anugerah yang diimpi..





6 ulasan:

ghab van hal berkata...

hurm...priceless sume tuh..

mujahid berkata...

ghab van hal :
yah!... sangat2 lah PRICELESS..
tak terbayar..

Alya Esprézzo ✿ berkata...

cakk cakk..hehe teringat zaman sekolah, singgah dari blog abg ben ! jom vote abg ben kat sini :)

http://alyaesprezzo.blogspot.com/2011/04/vote-ben-ashaari.html

AMMAR YASIR berkata...

Salam kenal dari blog Bro Ben

~syue~ berkata...

part cucuk yg best tuh hehe
done folow :)

FizA berkata...

singgah dr blog abg ben.. best kan zaman skolah dulu..hehe..

jom singgah blog fiza lak..

http://akupunyacita.blogspot.com/2011/04/ben-ashaari-kenang-masa-sekolah.html